úterý 4. ledna 2011

Tři králové

Tři králové-aneb Slavnost Zjevení Páně 6.1.


K + M + B   2 0 1 1

Svátek Zjevení Páně, lidově zvaný "Tří Králů", je svým obsahem téměř totožný s vánočním svátkem Narození Páně. Svátek "Tří králů" klade ale důraz na něco trochu jiného. V obou jde o to, že se Bůh zjevuje jako člověk, dokonce jako narozené dítě.
K nově narozenému dítěti Ježíši nejprve přiběhnou prostí pastýři. Ti přijdou pohnuti vnitřním puzením, které vychází z jejich srdce. Jdou za někým, kdo je jako oni, kdo patří do Izraele. K témuž dítěti o něco málo později dorazí i králové - mudrci. Ti z pohybu a postavení hvězd neomylně vyčtou, že se narodí velký král, a to v Izraeli. Jsou to cizinci a jinověrci. Je úsměvné, jak tito mužové vědy, moderně řečeno intelektuálové, kteří se dobrali poznání o narození krále králů složitými výpočty a věděli o něm dříve, než k narození došlo, přijdou pozdě.
Ve svátku "Tří Králů" se tedy Kristus zjevuje i nevěřícím, či jinověrcům a v postavách svatých králů je zosobněno přijetí Krista za krále všech. Scéna klanění králů přinášejících dary připomíná holdování velmožů a králů vasalských zemí nově korunovanému králi. 
Svátek Tří Králů odjakživa doprovázely různé lidové zvyky. Ve střední Evropě je zažité žehnání domů, při němž se na dveře svěcenou křídou píší písmena C+M+B, u nás v Čechách obvykle K+M+B.
Nejsou to ale patrně počáteční písmena jmen "Třech králů": Kašpar, Melichar a Baltazar,
jak se lidově traduje,
nýbrž zkratka latinského
"Christus mansionem benedicat":
"Kristus žehnej tomuto domu" 

Kadidlo
Vonná směs pryskyřic některých stromů. Jeho používání bylo obvyklé v antickém světě, především na Východě (srov. Ex 30,34; Lv 2,1). Je symbolem modlitby: »Jako kadidlo ať míří má modlitba k tobě ...« (Ž 14l, 2), úcty a pocty (okuřování Nejsvětější svátosti). Při obřadech se k. užívá především v souvislosti s eucharistií (okuřování oltáře, kříže, evangeliáře, obětních darů) a s pohřebními obřady.
Myrha
hebr. mor, později v latině myrra. Vonná pryskyřice načervenalé barvy, která se získává z některých stromů v Arábii a v Africe.V biblickém světě se používala mnoha způsoby, ale především k potírání a spolu s mastmi k navonění. Ježíšovi ji darovali Tři králové (Mt 2,11); smíšena s vínem byla podána Ježíši jako utišující prostředek před smrtí na kříži (Mk 15,23); Ženy ji také použily pro ošetření Kristova těla před uložením do hrobu (Jan 19,39).



Žádné komentáře:

Okomentovat